Navigation Innehåll Aktiviteter i Österrike
Please choose your country:
Or choose your language:

Resedagbok från Salzburg

En lycklig vinnare fick åka till Salzburg och spendera tre dagar med julmarknader och insupa atmosfären i staden med så mycket kultur. Detta har hon sammanfattat i en resedagbok.

Besök i en punch-hütte på julmarknaden i Salzburg © Eivor Sääkinen
Fredag 16/12
Klockan ringer 03.30, väskorna är packade och står i hallen, så på med kaffe och in i duschen.
04.15 bär det iväg mot Arlanda allt rullar på perfekt och humöret är på topp.
Man ska checka in själv men det kunde inte vi så vi tog hjälp av ett par trevliga tjejjer - väldigt trevliga skulle det visa sig.....de klurade en stund och hittade en kod som fungerade till sist och under tiden ställde de frågor om var jag köpt biljetterna - å då sade jag glatt; ja men dem vann jag!

Nå allt klart och iväg till gaten där vi efter en stunds köande och bökande med alla andras väskor kom fram och det var vår tur att boarda....då rasslade det till i maskinen och vi fick nya biljetter...seatade brevid varandra i första klass! Det var verkligen väldigt trevliga flickor vi fick hjälp av!
Bättre start kunde man väl ändå aldrig få, eller hur?

Mellanlandningen i Wien flöt utan krångel och in på det mindre propellerplanet för sista etappen och det var hur trevligt som helst ...men vi hade väldig turbulens framme i Salzburg och landningen består av flera snäva svänger, så jag erkänner, det var lite svettigt där ett tag, men ner kom vi så fint.

Ut och så en taxi, men först var vi tvungna att bara stå och titta en lång stund.....det var så vackert!! Tempraturen låg på 10+ så frös gjorde vi inte heller. Taxiresan tog ca 15min och kostade 11 Euro  från dörr till dörr.
Klockan 12.00 stod vi i receptionen på Hotel Blaue Gans och blev så väl mottagna av en jätterar receptionist, vårt rum var inte klart ännu (incheckning är från kl 14.00) men det gjorde ingenting.
Vi tog en karta och gav oss i väg i den lilla staden.

Salzburgs gamla stad är vacker - den är helt bedårande! Att dessutom få se den "julpyntad" var som att flytta sig tillbaka i tiden när man var liten och satt och läste sagböcker och drömde sig bort.

Å vi promenerade och tittade och tittade och pekade och babblade - undrar hur roliga vi såg ut i utomståendes ögon? - och när vi hittat fram till marknaden och gått där ett par timmar och ojat och pekat och druckit varsin kopp gluhwein var vi helt slut av alla intryck - så vi checkade in på hotellet där vi fick ett roligt rum med glasdörrar till toan och sängen mitt i rummet med sängaveln mot dörren...allt var liksom spegelvänt, men jättefint!. De hade redan burit upp våra väskor och på rummet stod en påse med alla broschyrer om Salzburg och även två 48 timmars pass fanns där- vilket gav oss fri entré till det mesta och även åka gratis på bussarna. PERFEKT

Sen tog vi en tupplur och sedan åt vi middag på en liten restaurang vi hittade ner mot kanalen.
Därefter strosade vi runt i sakta mak en stund och sen var det god natt i en ganska hård men skön säng.

Lördag 17/12
Upp 7.30 (före klockan ringde som var ställd på 8.00 - här ska inte sovas bort tiden!) in i duschen och så frukost i den mycket vackra restaurangen. De hade en buffé med lite pålägg, youghurt, fruktsallad, färsk frukt och juicer.
Kaffe, te och ägg, gröt m.m beställde man vid bordet och fick det serverat direkt nylagat från köket - det var verkligen gott!
sen var man redo för nya äventyr.

Vi gick till julmarknaden och gick och tittade på precis allt de hade och det var mycket vackert att se. Handblåsta julkulor, hantverk av skinn, dukar, leksaker, speldosor, porslinshus...ja allt man bara kan tänka sig. Karameller och bakverk fanns naturligtvis också.

När det började kännas lite för kallt - den här dagen var det bara ett par plusgrader och snöade lite- så gick vi in och blev fascinerade av domkyrkan för den är helt overkligt vacker inuti. Den ser inte särskilt prålig ut från utsidan.
Det är målningar ända upp i taken t.o.m i takkupolen och stukaturer. Det finns 4 orglar, 1 stor och 3 små. Man ska inte missa att se den om man är i Salzburg ..........vi gick bort och skulle åka linbana upp till borgen men det kändes lite för kallt den här dagen, men det ska vi göra nästa gång vi kommer dit! Fast petunior blommade i rabatterna runt skridskobanan på torget så det var ju inte iskallt.

Köpte lite vykort av killen utanför och sen gick vi vidare bort mot den nyare delen av staden - på andra sidan "älven".
Här fanns det precis lika mycket att se men butikerna var lite större och modernare. Vi nöjde oss dock med att fönstershoppa och vek ner på en liten sidogata där vi snubblade över ett litet café (Tages någonting hette det) där jag drack den godaste Irish coffée jag någonsin smakat. Damen som förestod det lilla stället kollade på slalom och gjorde den samtdigt, det ni!

ja visst ja...dessutom fick jag röka när jag drack den...inomhus! (det är bra med rökförbud på restauranger och alla allmänna platser , men tänk er känslan...)
Sen var det en siesta som gällde för man blir bra mör av att promenera non stop....

På kvällen åt vi middag på retaurang Beverly som ligger precis utanför hotellet ner i gränden till vänster, ett mycket trevligt ställe - och därefter smet vi in i en annan gränd fast på gågatan  där man hade en liten utomhuspub med öl och mat och allt möjligt smått och gott. Det var annorlunda och jätteroligt och servitören var en riktigt rolig kille- så där avslutades denna afton.

Söndag 18/12
Upp tidigt och äta en god frukost, sen packade vi och checkade ut. Väskorna ställde vi in i receptionen då vi inte skulle åka förrän 16.15 till flygplatsen.
Fram med kartan och sedan promenerade vi hela vägen så vi kom upp på andra sidan tunneln, till den nya delen och igenom den tillbaka och då hann man se en hel del. "Nya sidan" är mycket moderna i sin utfomning och husen är nydesign, så det känns lite som dag och natt när man gått igenom tunneln.

Vidare till julmarknaden och insupa atmosfären en gång till och njuta av gatumusikanter och pantomim-Mozartz som fanns både här och där.
Ett sista stopp i den lilla gränden hos den trevliga bartendern där jag faktiskt fick julklappar...2st öl av min favoritsort och så hoppades han att vi kommer tillbaka igen..........
och det kan jag lova att vi gör!

Lite mat på Pastahause och sen ett sista hej då på hotellet - så var drömvinsten slut.....för den här gången

Jag säger bara Auf wiedersehen Salzburg!!

Tack för en mycket trevlig vinst!