Sök
    • media_content.tooltip.skipped

Familj testar Wagrain-Kleinarl

I samarbete med Familjens Reseguide och Lion Alpin bestämde vi oss för att låta en barnfamilj testa en typisk alport i Österrike - Läs om familjen Wickanders upplevelser i Wagrain-Kleinarl. Resultat från samtliga familjemedlemmar: Super!

Rapport från Familjen Wickander

Text: Mikael Wickander

Är man trött på de klassiska charterresorna till Turkiet eller den Grekiska Övärlden där varma och klibbiga dagar i solstolen känns som ett måste så är Österrike verkligen ett alternativ att fundera på. Här hittar man en otroligt slående och vacker natur, kombinerat med mängder av häftiga äventyr för familjer i alla åldrar.

Resa ner & Hotell
    Vi tog oss ner med bil (ca.14h) från Helsingborg till de kanske inte allt för välkända orterna Wagrain/Kleinarl ca.1h från Salzburg. Historiskt sätt så var det faktiskt här som låten och texten till den välkända ”Stilla natt” en gång komponerades av den lokala kyrkoprästen, Joseph Mohr i början på 1800-talet. Vi hade 3nätter bokade på Lion Alpins Hotel Kirschboden, strax ovanför byns centrum där vi hade tillgång till såväl inomhuspool som lekplatser, perfekt för våra barn 5 och 7år gamla. Härifrån fanns det bra info och var lätt att ta sig till de olika utflykterna som vi valde att göra.

Wienerschnitzel, Jägersee och klart vatten
    Efter incheckning och en klassisk Wienerschnitzel på byn var vi taggade att ta oss till den väldigt vackert belagda bergssjön Jägersee där bergstopparnas smälta snö har samlats till ett otroligt klart vatten som skiftar lite i färg beroende på hur solen står. Att promenera runt sjön tar ca.45min och är en väldigt trevlig tur där man efter avslutad vandring kan unna sig en god Apfelstrudel på det när belagda caféet. Härifrån kan man också hyra roddbåtar (50kr för en halvtimme) och ge sig ut på sjön i egen regi. Är man en mer van vandrare så finns där även längre leder som tar upp till 3-4h att ta sig igenom. Kvällens middag intogs annars på den starkt rekommenderande Waldstuberl, i bergskanten strax utanför Kleinarl.

Höghöjdsbana med mycket pirr i magen
    Dag 2 inleddes med en halvtimmes vandring i kraftig stigning upp till en höghöjdsbana i Peilsteinpalfen där vi testade på att ta oss mellan träden på ca.5meters höjd vilket barnen tyckte var fantastiskt roligt och lite läskigt!! Ville man så var där även mer avancerade banor på både 10 & 15meters höjd. Här finns också möjlighet till att åka en längre Zipline-bana i en kraftigt sluttande ravin.

Vandringsleder och lekplatser
    På eftermiddagen tog vi oss upp med kabinlift till 1700m.ö.h och äventyrslandet Grafenberg. Här kombinerar man utsökta och vackra vandringsleder med roliga aktiviteter för barnen som lekplatser, klätterställningar och vattenspel. Naturligtvis så väljer man själv längden på sin vandringsled men vill man ta del av hela utbudet så tar den turen ca.4h och innefattar 3olika caféer med goda utbud och fantastiska vyer.

Roliga bad i Wasserwalt
    Sista dagen hade vi planerat för det stora badlandet Wasserwelt Wagrain mitt i Wagrain där barnen naturligtvis trivdes utmärkt mellan vattenrutchikanorna och poolhänget. Ett trevligt ställe som bör besökas. Inträdet är ca.60kr för barn och 80kr för vuxna. Samma eftermiddag hyrde vi några cyklar för att testa på även lite mountainbike cykling på riktigt. Något som till början var väldigt skoj men där det i takt med tröttheten och de många backarna blev lite tufft för barnen.

Förutom de aktiviteterna som vi själva tog del av så finns det naturligtvis mängder av adrenalinstinna äventyr för något äldre barn som Skärmflygning, Bergsklättring, water rafting eller varför inte vandra 2km i en Isgrotta.

Familjen Wickander sammanfattar:
    "I vår värld var detta en helt fantastisk resa med obeskrivligt vackra landskap, trevligt bemötande på samtliga platser och häftiga familjeaktiviteter. Vi kommer sannerligen att återvända till vackra Österrike."

// Micke Wickander med familj

Water World Wagrain

Tips från familjen Wickander

Våra tips:

• Badlandet Wasserwelt i Wagrain är ett besök värt
    • Vandring uppe i bergen med stopp i mysiga alpstugor
    • Leklandet WAGRAINi's Grafenberg som ligger uppe på 1.700 meter är ett måste för både stora och små barn
    • När barnen är lite större blir det mer mountainbiking här
    •                         "Lang & Klang" festival in St. Johann in Tirol / St. Johann in Tirol

Vandringsparadiset St. Johann in Tirol

Området mellan Kitzbüheler Horn och Kaisergebirge i Kitzbüheler-alperna är idealiskt för en aktiv semester. Vandringssystemet mellan de pittoreska byarna St. Johann i Tirol, Oberndorf, Kirchdorf och Erpfendorf har mer än 200 km markerade vandringsleder, på alla svårighetsnivåer. Njut av den enastående panoramautsikten, naturreservatet Kaiserbachtak, ravinen Grießbachklamm eller den mystiska Teufelsgasse (Djävulsleden) - vandringslederna i Kitzbüheler Alpen tar dig till de bästa utsiktspunkterna.
    •                         Lake Mondsee

De 11 vackraste sjöarna i Österrike

Att ägna sig åt sjöluffning - eller ska vi kalla det ”lake spotting” - i Österrike är ett nytt och enkelt semestertips.